Tüzüğümüz
İKTİSADİ KALKINMA VE SOSYAL INOVASYON DERNEĞİ TÜZÜĞÜ
BİRİNCİ BÖLÜM
Derneğin Adı, Merkezi, amacı, çalışmaları ve faaliyet alanı:
Derneğin Adı ve Merkezi
Madde 1– Derneğin adı: “İktisadi Kalkınma ve Sosyal Inovasyon Derneği”dir. Derneğin kısa adı “İKASİ Derneği”dir. Bu Tüzükte “Dernek” olarak tanımlanmıştır.
Derneğin Merkezi
Madde 2- Derneğin merkezi Ankara’dır. Dernek, yurt içinde ve yurt dışında şube açabilir.
Derneğin Amaçları
Madde 3– Dernek, ulusal ve uluslararası bir perspektifle, ekonomik ve sosyal inovasyon yoluyla kalkınma ile beşeri gelişme alanlarında toplumsal, yerel ve kişisel düzeyde ilerleme ve gelişme sağlanmasına katkıda bulunmak;
özel, kamusal ve sivil toplum faaliyetlerinin etkinleştirilmesi ve geliştirilmesini sağlamak; ile bu konularda çalışmalar yapan yurt içi ve yurt dışındaki kişi ve kuruluşlarla işbirliği yapmak ve inovasyon, kalkınma ve gelişme projelerine destek vermek amacı ile kurulmuştur.
Dernekçe Sürdürülecek Çalışma Konuları ve Biçimleri
Madde 4:
- Faaliyetlerinin etkinleştirilmesi ve geliştirilmesi için araştırmalar yapar,
- Kurs, seminer, konferans ve panel gibi eğitim çalışmaları düzenleyebilir,
- Amacın gerçekleştirilmesi için gerekli olan her türlü bilgi, belge, doküman ve yayınları temin eder, dokümantasyon merkezi oluşturabilir, çalışmalarını duyurmak için amaçları doğrultusunda gazete, dergi, kitap ve bülten gibi yayınlar çıkartabilir,
- Amacın gerçekleştirilmesi için sağlıklı bir çalışma ortamını sağlar, her türlü ofis, bina, binek araçları, teknik araç ve gereci, iletişim ve yayın araçları ile demirbaş ve kırtasiye malzemelerini temin edebilir,
- Gerekli izinler alınmak şartıyla yardım toplama faaliyetlerinde bulunabilir ve yurt içinden ve yurt dışından bağış kabul edebilir,
- Amaçlarının gerçekleştirilmesi için ihtiyaç duyduğu gelirleri temin etmek amacıyla iktisadi, ticari, sosyal ve sınai işletmeler kurabilir ve işletebilir, kurulanlara ortak olabilir,
- Uluslararası faaliyette veya işbirliğinde bulunabilir, yurt dışında temsilcilik veya şube açabilir, yurt dışında dernek veya üst kuruluş kurabilir veya yurt dışında kurulmuş dernek veya kuruluşlara katılabilir,
- Benzer amaçlı derneklerden, siyasi partilerden, işçi , işveren, memur sendikalarından ve mesleki kuruluşlardan maddi yardım alabilir,
- Kamu kurum ve kuruluşları ile görev alanlarına giren konularda ortak projeler yürütebilir, bu projelerde kamu kurum ve kuruluşlarından ayni ve nakdi hibe veya yardım alabilir,
- Dernek çalışma alanları veya bunlarla ilgili alanlarda proje yazar, proje başvurularında bulunur, hibe programlarına katılır; alınan projeleri yürütür, hibeleri, destek ve programları icra eder, yerine getirir, bunların izleme ve değerlendirmelerini yapar, gerektiğinde ihtiyaç sahiplerine uzmanlık ve mali ve idari destek sağlar,
- Ulusal veya uluslararası kuruluşlar, bankalar, ajanslar, kamu kurum ve kuruluşları, özel şirketler, kurum ve kuruluşlar, vakıf, dernek veya enstitüler ile, benzerlerinin finanse ettiği hibe, teknik yardım, yönetim ve her türlü projeleri yürütür; bunların ihalelerine girer, teklifler verir, veya yürüyen projelere katılır, bunlara katkıda bulunur, uzmanlık katkısı veya desteği veya alt-yüklenici hizmetleri sağlar,
- Amaçları doğrultusunda tek başına veya uluslararası veya ulusal kurum veya kuruluş veya şirketlerle kurmuş olduğu ortaklıklar veya konsorsiyumlarla birlikte ihalelere girebilir, teklifler verebilir, danışmanlık yapabilir, faaliyet konularında uzmanlık hizmetleri yürütür,
- Dernek çalışma alanlarında ve bunlarla ilgili diğer alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde konferans, seminer, çalıştay, arena, çalışma yemekleri vb. gibi toplantılar düzenleyebilir, organizasyonlar yapabilir, düzenlenenlere katılabilir, bunları başkalarıyla ortaklaşa düzenleyebilir,
- Dernek çalışma alanları ve konularıyla bunlarla ilgili konularda her türlü iletişim ve tanıtım ve halkla ilişkiler faaliyetinde bulunabilir, kamuoyu aydınlatma çalışmaları yürütebilir, yazılı, görsel ve sanal tanıtım ve bilgilendirme faaliyetlerinde bulunabilir, medya ve sanal ortamlarda programlar yapabilir,
- Üyelerinin yararlanmaları ve boş zamanlarını değerlendirebilmeleri için lokal açabilir, sosyal ve kültürel tesisler kurabilir ve bunları tefriş edebilir,
- Üyeleri arasında beşeri münasebetlerin geliştirilmesi ve devam ettirilmesi için yemekli toplantılar, konser, balo, tiyatro, sergi, spor, gezi, eğlence ve etkinlikler vb. düzenleyebilir veya üyelerinin bu tür etkinliklerden yararlanmalarını sağlayabilir,
- Dernek faaliyetleri için ihtiyaç duyulan taşınır, taşınmaz mal satın alabilir, satabilir, kiralayabilir, kiraya verebilir ve taşınmazlar üzerinde ayni hak tesis edebilir, gerekli izin alınarak derneklerin kurabileceği tesisleri kurabilir,
- Amacın gerçekleştirilmesi için gerek görülmesi durumunda yurt içinde ve yurt dışında vakıf kurabilir, federasyon kurabilir veya kurulu bir federasyona katılabilir,
- Dernek, kuruluş amaçları doğrultusunda uluslararası kuruluşlar, kamu kurumları, üniversiteler, mesleki ve sivil toplum örgütleri ile ulusal ve yöresel dernek ve vakıflarla işbirliği yapabilir,
- Uluslararası faaliyette bulunabilir, yurt dışındaki dernek veya kuruluşlara üye olabilir ve bu kuruluşlarla ortak çalışmalar yapabilir veya yardımlaşabilir,
- Amacın gerçekleştirilmesi için gerek görülmesi halinde, 5072 sayılı Dernek ve Vakıfların Kamu Kurum ve Kuruluşları ile İlişkilerine Dair Kanun hükümleri saklı kalmak üzere, kamu kurum ve kuruluşları ile görev alanlarına giren konularda ortak projeler yürütebilir,
- Dernek, başta Türkiye’de çeşitli kalkınma çalışmalarına destek veren Avrupa Birliği, Dünya Bankası, Birleşmiş Milletler bünyesindeki kuruluşlar olmak üzere diğer uluslararası kalkınma kurum ve kuruluşlarıyla, doğrudan insani ve acil yardım ve kalkınmayı amaçlayan proje ve programlarla hukuki düzenlemelerin gerektirdiği koşulları yerine getirerek ortak uygulama ve iş birliği yapabilir, bu kuruluşlardan bağış ve teknik yardım alabilir.
- z) Dernek üyelerinin ihtiyaç maddelerini ve diğer mal ve hizmetlerle kısa vadeli kredi ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla sandık kurabilir,
- aa) Dernek her ilde ve gerekli görülen yerlerde şube ve temsilcilikler açabilir,
- Derneğin amacı ile ilgisi bulunan ve kanunlarla yasaklanmayan alanlarda, diğer derneklerle veya vakıf, sendika ve benzeri sivil toplum kuruluşlarıyla ortak bir amacı gerçekleştirmek için plâtformlar oluşturabilir,
- Amacın gerçekleştirilmesi için ihtiyaç duyulan ve kanunların yasaklamadığı her türlü faaliyette bulunabilir.
Derneğin Faaliyet Alanı:
Madde 5- Dernek, iktisadi, sosyal, kültürel, bilimsel ve beşeri alanlarda yurt içinde ve yurt dışında faaliyet gösterir.
Dernek, Ekonomik ve Sosyal Kalkınma hedefleri çerçevesinde başta Eğitim, Sağlık, Gıda ve Tarım sektörleri ile Çevre ve İklim Değişikliği konularının kapsadığı tüm alanlar olmak üzere Beşeri ve İnsani Kalkınma, Hayat Bilimleri, Teknolojik İnovasyon, Sınai Kalkınma ve Endüstri Geliştirme, Küçük Ortak Boy İşletmeler, Teknoloji Parkları ve Bölgeleri, İş Geliştirme, Kümeler ve Kuluçka Merkezleri, Sosyoparklar, Bilişim İletişim Sistemleri, İklim Değişikliği, Çevre, Döngüsel Ekonomi, Adalet, İnsan Hakları, Toplumsal Cinsiyet Eşitliği, Göçmenler ve Sığınmacılar, Çalışma Hayatı ve İstihdam, Sosyal Taraflar, Sosyal Sorumluluk, Sosyal İnovasyon, Sosyal Dayanışma ve Yardımlar, Sosyal Güvenlik, Sosyal Politikalar, , Kamu Yönetimi, Bölgesel ve Yerel Kalkınma, Belediyeler ve Yerel Yönetimler, Üretici/Tüketici Birlikleri, Tüketici Hakları, Kooperatifler, Tarım İşletmeleri, Ziraat, Zırai Destekler, Gıda, Tarımsal Kalkınma ve Gelişme gibi ve bunlarla da sınırlı kalmamak üzere, iktisadi, sosyal, kültürel, teknolojik, bilimsel ve beşeri hayatın tüm kalkınma ve gelişme alanlarında faaliyette bulunur.
İKİNCİ BÖLÜM:
Dernek Üyeliği ve Koşulları (Üye Olma Hakkı ve Üyelik İşlemleri)
Madde 6– Üyelik
Derneğin iki tür üyeliği vardır. a) Asıl üyelik, b) Onursal Üyelik
Derneğin Asıl üyeleri, Derneğin kurucuları ile, müracaatları üzerine Yönetim Kurulunca üyeliğe kabul edilen kişilerdir.
Fiil ehliyetine sahip bulunan ve Derneğin amaç ve ilkelerini benimseyerek bu doğrultuda çalışmayı kabul eden ve mevzuatın öngördüğü koşullarını taşıyan her gerçek ve tüzel kişi bu derneğe Asıl üye olma hakkına sahiptir. Ancak, yabancı gerçek kişilerin üye olabilmesi için Türkiye’de yerleşme hakkına sahip olması da gerekir. Onursal üyelik için bu koşul aranmaz.
Dernek başkanlığına yazılı olarak yapılacak üyelik başvurusu, Dernek Yönetim Kurulunca en çok otuz gün içinde üyeliğe kabul veya isteğin reddi şeklinde karara bağlanır ve sonuç yazıyla başvuru sahibine bildirilir. Başvurusu kabul edilen üye, bu amaçla tutulacak deftere kaydedilir.
Derneğin Şube sayısı üçten fazla olduğunda Dernek merkezinde kayıtlı bulunanların üyelik kayıtları Şubelere aktarılır. Yeni üyelik müracaatları Şubelere yapılır. Üyeliğe kabul ve üyelikten silinme işlemleri Şube yönetim kurulları tarafından yapılır ve en çok otuz gün içinde bir yazıyla Genel Merkeze bildirilir.
Üyelerin Yükümlülükleri
Madde 7- Üyelerin yükümlülükleri şunlardır:
Ödenti Verme Borcu: Üyelerin vereceği giriş ve yıllık aidat borcu yapılacak Yönetim Kurulu toplantılarında belirlenir.
Diğer Yükümlülükler: Üyeler, dernek tüzüğüne uymak ve derneğe bağlılık göstermekle yükümlüdürler. Her üye derneğin amacına uygun davranmak, özellikle amacın gerçekleştirilmesini güçleştirici veya engelleyici davranışlardan kaçınmakla yükümlüdür.
Onursal Üyelik:
Madde 8- Derneğe maddi ve manevi bakımdan önemli destek sağlamış bulunanlar ile, Derneğin faaliyet alanlarında temayüz etmiş kişiler Yönetim Kurulu kararı ile Onursal üye olarak kabul edilebilir.
Üyelikten Çıkma
Madde 9– Her üye yazılı olarak bildirmek kaydıyla, Dernekten çıkma hakkına sahiptir.
Üyenin istifa dilekçesi Yönetim Kuruluna ulaştığı anda çıkış işlemleri sonuçlanmış sayılır. Üyelikten ayrılma, üyenin Derneğe olan birikmiş borçlarını sona erdirmez.
Üyelikten Çıkarılma
Madde 10– Dernek üyeliğinden çıkarılmayı gerektiren haller:
a-Dernek tüzüğüne aykırı davranışlarda bulunmak,
b-Verilen görevlerden sürekli kaçınmak,
c-Yazılı ikazlara rağmen üyelik aidatını altı ay içinde ödememek,
d-Dernek organlarınca verilen kararlara uymamak,
e-Üye olma şartlarını kaybetmiş olmak.
Yukarıda sayılan durumlardan birinin tespiti halinde Yönetim Kurulu kararı ile üyelikten çıkarılabilir.
Dernekten çıkan veya çıkarılanlar, üye kayıt defterinden silinir ve Dernek malvarlığında hak iddia edemez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Dernek Organları
Madde 11– Derneğin organları aşağıda gösterilmiştir.
- Genel Kurul,
- Yönetim Kurulu,
- Denetim Kurulu.
Madde 12- Kurullar
Dernek, Yönetim Kurulu kararı ile üyeleri ile, Dernek amaçları doğrultusunda veya Dernek faaliyet alanlarında çalışmalar yapan bilim ve meslek kuruluşları üyeleri ile alanlarında uzman kişiler arasından seçilecek kişilerle “Danışma Kurulu”, “Yayın Kurulu”, “Değerlendirme Kurulu” vb. gibi Kurullar oluşturabilir. Bu organlara zorunlu organların görev, yetki ve sorumlulukları devredilemez.
Genel Kurulun Teşkili, Görev ve Yetkileri
Dernek Genel Kurulunun Kuruluş Şekli, Toplanma Zamanı ve Çağrı ve Toplantı Usulü
Madde 13– Genel Kurul, Derneğin en yetkili karar organı olup; Derneğe kayıtlı üyelerden oluşur. Derneğin şubesinin açılması durumunda ise Şube sayısı üçe kadar genel merkez ve Şubelerinde kayıtlı üyelerden; Şube sayısı üçten fazla olması durumunda ise genel merkezdeki kayıtlı üyeler Şubelere nakledilerek Şubelerin genel kurullarında seçilen delegelerden oluşur.
Genel Kurul;
1-Bu tüzükte belli edilen zamanda Olağan,
2-Yönetim veya Denetim Kurulunun gerekli gördüğü hallerde veya Dernek üyelerinden beşte birinin yazılı başvurusu üzerine Yönetim Kurulunca, Olağanüstü toplantıya çağrılır. Yönetim Kurulu, Genel Kurulu toplantıya çağırmazsa; üyelerden birinin başvurusu üzerine sulh hakimi, üç üyeyi Genel Kurulu toplantıya çağırmakla görevlendirir.
Olağan Genel Kurul, 3 yılda bir, Mayıs ayı içerisinde, Yönetim Kurulunca belirlenecek gün yer ve saatte toplanır.
Genel Kurula Çağrı Usulü
Madde 14- Yönetim Kurulu, Dernek Tüzüğü’ne göre Genel Kurul’a katılma hakkı bulunan üyelerin listesini düzenler. Genel Kurul’a katılma hakkı bulunan üyeler, en az onbeş gün önceden, toplantının günü, saati, yeri ve gündemi en az bir gazetede veya derneğin internet sayfasında ilan edilmek, veya yazılı olarak bildirilmek, veya üyenin bildirdiği elektronik posta adresine ya da iletişim numarasına mesaj gönderilmek veya mahalli yayın araçları kullanılmak suretiyle toplantıya çağrılır.
Bu çağrıda, çoğunluk sağlanamaması sebebiyle toplantı yapılamazsa, ikinci toplantının hangi gün, saat ve yerde yapılacağı da belirtilir. İlk toplantı ile ikinci toplantı arasındaki süre yedi günden az, altmış günden fazla olamaz.
Toplantı, çoğunluk sağlanamaması sebebinin dışında başka bir nedenle geri bırakılırsa, bu durum geri bırakma sebepleri de belirtilmek suretiyle, ilk toplantı için yapılan çağrı usulüne uygun olarak üyelere duyurulur. İkinci toplantının geri bırakma tarihinden itibaren en geç altı ay içinde yapılması zorunludur. Üyeler ikinci toplantıya, birinci fıkrada belirtilen esaslara göre yeniden çağrılır.
Genel Kurul toplantısı bir defadan fazla geri bırakılamaz.
Toplantı Usulü
Madde 15- Genel Kurul, katılma hakkı bulunan üyelerin salt çoğunluğunun, Tüzük değişikliği ve Derneğin feshi hallerinde ise üçte ikisinin katılımıyla toplanır; çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, Yönetim ve Denetim Kurulları asıl üye tam sayısının iki katından az olamaz.
Genel Kurul’a katılma hakkı bulunan üyelerin listesi toplantı yerinde hazır bulundurulur. Toplantı yerine girecek üyelerin resmi makamlarca verilmiş kimlik belgeleri, Yönetim Kurulu üyeleri veya Yönetim Kurulunca görevlendirilecek görevliler tarafından kontrol edilir. Üyeler, Yönetim Kurulunca düzenlenen listedeki adları karşısına imza koyarak toplantı yerine girerler.
Toplantı yeter sayısı sağlanmışsa durum bir tutanakla tespit edilir ve toplantı Yönetim Kurulu başkanı veya görevlendireceği Yönetim Kurulu üyelerinden biri tarafından açılır. Toplantı yeter sayısı sağlanamaması halinde de Yönetim Kurulunca bir tutanak düzenlenir.
Açılıştan sonra, toplantıyı yönetmek üzere bir başkan ve yeteri kadar başkan vekili ile yazman seçilerek Divan Heyeti oluşturulur.
Dernek organlarının seçimi için yapılacak oylamalarda, oy kullanan üyelerin hazirun listesindeki isimlerinin karşılarını imzalamaları zorunludur.
Toplantının yönetimi ve güvenliğinin sağlanması Divan Başkanı’na aittir.
Genel Kurulda, yalnızca gündemde yer alan maddeler görüşülür. Ancak toplantıda hazır bulunan üyelerin onda biri tarafından görüşülmesi yazılı olarak istenen konuların gündeme alınması zorunludur.
Genel kurulda her üyenin bir oy hakkı vardır; üye oyunu şahsen kullanmak zorundadır. Onursal üyeler Genel Kurul toplantılarına katılabilir ancak oy kullanamazlar. Tüzel kişinin üye olması halinde, tüzel kişinin yönetim kurulu başkanı veya temsille görevlendireceği kişi oy kullanır.
Toplantıda görüşülen konular ve alınan kararlar bir tutanağa yazılır ve Divan Başkanı ile yazmanlar tarafından birlikte imzalanır. Toplantı sonunda, tutanak ve diğer belgeler Yönetim Kurulu başkanına teslim edilir. Yönetim Kurulu başkanı bu belgelerin korunmasından ve yeni seçilen Yönetim Kuruluna yedi gün içinde teslim etmekten sorumludur.
Genel Kurulun Oy kullanma ve Karar Alma Usul ve Şekilleri
Madde 16– Genel Kurulda, aksine karar alınmamışsa, oylamalar açık olarak yapılır. Açık oylamada, Genel Kurul başkanının belirteceği yöntem uygulanır.
Gizli oylama yapılacak olması durumunda ise, Divan Başkanı tarafından mühürlenmiş kağıtlar veya oy pusulaları üyeler tarafından gereği yapıldıktan sonra içi boş bir kaba atılır ve oy vermenin bitiminden sonra açık dökümü yapılarak sonuç belirlenir.
Genel Kurul kararları, toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğuyla alınır. Şu kadar ki, Tüzük değişikliği ve Derneğin feshi kararları, ancak toplantıya katılan üyelerin üçte iki çoğunluğuyla alınabilir.
Toplantısız veya Çağrısız Alınan Kararlar
Madde 17- Bütün üyelerin bir araya gelmeksizin yazılı katılımıyla alınan kararlar ile Dernek üyelerinin tamamının bu Tüzükte yazılı çağrı usulüne uymaksızın bir araya gelerek aldığı kararlar geçerlidir. Bu şekilde karar alınması olağan Genel Kurul toplantısı yerine geçmez.
Genel Kurulun Görev ve Yetkileri
Madde 18– Aşağıda yazılı hususlar Genel Kurulca görüşülüp karara bağlanır.
- Dernek organlarının seçilmesi,
- Dernek Tüzüğünün değiştirilmesi,
- Yönetim ve Denetim Kurulları raporlarının görüşülmesi ve Yönetim Kurulu’nun ibrası,
- Yönetim Kurulunca hazırlanan bütçenin görüşülüp aynen veya değiştirilerek kabul edilmesi,
- Derneğin diğer organlarının denetlenmesi ve gerek görüldüğünde haklı sebeplerle onların görevden alınması,
- Üyeliğin reddi veya üyelikten çıkarma hakkında verilen Yönetim Kurulu kararlarına karşı yapılan itirazların incelenmesi ve karara bağlanması,
- Dernek için gerekli olan binek aracı veya taşınır veya taşınmaz malların satın alınması veya mevcut binek aracı, taşınır veya taşınmaz malların satılması hususunda Yönetim Kuruluna yetki verilmesi,
- Yönetim Kurulunca dernek çalışmaları ile ilgili olarak hazırlanacak yönetmelikleri inceleyip aynen veya değiştirilerek onaylanması,
- Dernek Yönetim ve Denetim Kurullarının kamu görevlisi olmayan başkan ve üyelerine verilecek ücret ile her türlü ödenek, yolluk ve tazminatlar ile Dernek hizmetleri için görevlendirilecek üyelere verilecek gündelik ve yolluk miktarlarının tespit edilmesi,
- Derneğin federasyona katılması ve ayrılmasının kararlaştırılması,
- Derneğin Şubelerinin açılmasının kararlaştırılması ve açılmasına karar verilen Şube ile ilgili işlemlerin yürütülmesi hususunda Yönetim Kuruluna yetki verilmesi,
- Derneğin uluslararası faaliyette bulunması, yurt dışındaki dernek ve kuruluşlara üye olarak katılması veya ayrılması,
- Derneğin vakıf kurması veya Derneğin iktisadi işletme kurması için Yönetim Kurulu’na yetki vermesi,
- Derneğin fesih edilmesi,
- Yönetim Kurulunun diğer önerilerinin incelenip karara bağlanması,
- Derneğin en yetkili organı olarak diğer bir organına verilmemiş olan işlerin görülmesi ve yetkilerin kullanılması,
- Mevzuatta Genel Kurulca yapılması belirtilen diğer görevlerin yerine getirilmesi.
Yönetim Kurulunun Teşkili, Görev ve Yetkileri
Yönetim Kurulunun Teşkili
Madde 19– Yönetim Kurulu yedi Asıl ve yedi yedek üye olarak Genel Kurulca seçilir.
Yönetim Kurulu, seçimden sonraki ilk toplantısında bir kararla görev bölüşümü yaparak başkan, başkan yardımcısı, sekreter, sayman ve üye’leri belirler.
Yönetim Kurulu Asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu taktirde Genel Kurul’da aldığı oy çokluğu sırasına göre yedek üyelerin göreve çağrılması mecburidir.
Madde 20- Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
Yönetim Kurulu aşağıdaki hususları yerine getirir:
- Derneği temsil etmek veya bu hususta kendi üyelerinden birine veya bir üçüncü kişiye yetki vermek,
- Gelir ve gider hesaplarına ilişkin işlemleri yapmak ve gelecek döneme ait bütçeyi hazırlayarak Genel Kurul’a sunmak,
- Derneğin çalışmaları ile ilgili yönetmelikleri hazırlayarak Genel Kurul onayına sunmak,
- Genel Kurul’un verdiği yetki ile binek aracı, taşınır veya taşınmaz mal satın almak, derneğe ait binek aracı, taşınır ve taşınmaz malları satmak, bina veya tesis inşa ettirmek, kira sözleşmesi yapmak, dernek lehine rehin ipotek veya ayni haklar tesis ettirmek,
- Genel Kurul’un verdiği yetki ile Şube açmaya ilişkin işlemlerin yürütülmesini sağlamak,
- Derneğin Şubelerinin denetlenmesini sağlamak,
- Gerekli görülen yerlerde temsilcilik açılmasını sağlamak,
- Genel Kurulda alınan kararları uygulamak,
- Her faaliyet yılı sonunda derneğin işletme hesabı tablosu veya bilanço ve gelir tablosu ile Yönetim Kurulu çalışmalarını açıklayan raporunu düzenlemek, toplandığında Genel Kurul’a sunmak,
- Bütçenin uygulanmasını sağlamak,
- Derneğe üye alınması veya üyelikten çıkarılma hususlarında karar vermek,
- Derneğin ulusal ve uluslararası seviyede ihalelere katılmasına, iş ortaklıkları kurmasına, fon başvuruları yapmasına, teklif vermesine, hizmet sözleşmeleri yapmasına, hibe ve teşviklerden yararlanmasına, fon kullanmasına, konsorsiyum, alt yüklenici, hizmet sunucu anlaşmaları yapmasına, Dernek amaçlarına uygun her türlü mali ve ticari faaliyette bulunmasına yönelik karar almak ve kendi üyelerinden birine veya bir üçüncü kişiye yetki vermek,
- Derneğin amacını gerçekleştirmek için yetkisi dahilinde her çeşit kararı almak ve uygulamak,
- Mevzuatın kendisine verdiği diğer görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak,
Denetim Kurulunun Teşkili, Görev ve Yetkileri
Madde 21- Denetim Kurulu, üç Asıl ve üç yedek üye olarak Genel Kurulca seçilir.
Denetim Kurulu Asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu taktirde Genel Kurulda aldığı oy çokluğu sırasına göre yedek üyelerin göreve çağrılması mecburidir.
Denetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
Denetim Kurulu Derneğin Tüzüğünde gösterilen amaçlar ve amacın gerçekleştirilmesi için sürdürüleceği belirtilen çalışma konuları doğrultusunda faaliyet gösterip göstermediğini, defter, hesap ve kayıtların mevzuata ve Dernek Tüzüğüne uygun olarak tutulup tutulmadığını, Dernek Tüzüğünde tespit edilen esas ve usullere göre ve bir yılı geçmeyen aralıklarla denetler ve denetim sonuçlarını bir rapor halinde Yönetim Kuruluna ve toplandığında Genel Kurula sunar.
Denetim Kurulu, gerektiğinde Genel Kurulun toplantıya çağrılmasını isteyebilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Derneğin Gelir kaynakları, Defter tutma usul ve esasları, Gelir Gider İşlemleri
Derneğin Gelir Kaynakları
Madde 22– Derneğin gelir kaynakları aşağıda sayılmıştır:
- Üye aidatı: Üyelerden giriş ödentisi olarak 1,000 TL, aylık olarak da 100 TL aidat alınır. Bu miktarları artırmaya veya eksiltmeye Yönetim Kurulu yetkilidir,
- Şube ödentisi: Derneğin genel giderlerini karşılamak üzere Şubeler tarafından tahsil edilen üye ödentilerinin %50’si altı ayda bir genel merkeze gönderilir,
- Gerçek ve tüzel kişilerin kendi isteği ile Derneğe yaptıkları bağış ve yardımlar,
- Dernek tarafından tertiplenen konferanslar, çalıştaylar, seminerler, yemekli toplantılar, konser, balo, tiyatro, sergi, spor, gezi, eğlence ve etkinlikler vb gibi faaliyetlerden sağlanan gelirler,
- Derneğin mal varlığından elde edilen gelirler,
- Banka ve benzer kuruluşlardan elde ettiği faiz ve menkul kıymet gelirleri,
- Yardım toplama hakkındaki mevzuat hükümlerine uygun olarak toplanacak bağış ve yardımlar,
- Ulusal veya uluslararası kuruluşlar, bankalar, ajanslar, kamu kurum ve kuruluşları, özel kurum ve kuruluşlar, vakıf, dernek veya enstitüler ile, benzerlerinin finanse ettiği hibe veya projelerden elde ettiği gelirler,
- Faaliyet amaçları doğrultusunda tek başına veya uluslararası veya ulusal kurum veya kuruluş veya şirketlerle kurmuş olduğu ortaklıklar veya konsorsiyumlarla yürüttüğü proje veya hibelerden fiili katkı karşılığı veya kar payı olarak elde ettiği gelirler,
- Derneğin, amacını gerçekleştirmek için ihtiyaç duyduğu geliri temin etmek amacıyla giriştiği ticari faaliyetlerden elde edilen kazançlar,
- Her türlü teşvik, destek veya hibe programlarından elde edilen gelirler,
- Diğer gelirler.
- Dernek gelirlerinin bankalar aracılığı ile toplanması halinde banka tarafından düzenlenen dekont veya hesap özeti gibi belgeler alındı belgesi yerine geçer. Alındı belgeleri ve harcama belgelerinin saklama süresi beş yıldır.
Derneğin Defter Tutma Esas ve Usulleri ve Tutulacak Defterler
Madde 23- Defter tutma esasları:
Dernekte, işletme hesabı esasına göre defter tutulur. Ancak, yıllık brüt gelirin Dernekler Yönetmeliğinin 31. Maddesinde belirtilen haddi aşması durumunda takip eden hesap döneminden başlayarak bilanço esasına göre defter tutulur.
Bilanço esasına geçilmesi durumunda, üst üste iki hesap döneminde yukarıda belirtilen haddin altına düşülürse, takip eden yıldan itibaren işletme hesabı esasına dönülebilir.
Yukarıda belirtilen hadde bağlı kalmaksızın Yönetim Kurulu kararı ile bilanço esasına göre defter tutulabilir.
Derneğin ticari işletmesi açılması durumunda, bu ticari işletme için, ayrıca Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre defter tutulur.
Tutulacak Defterler
Dernekte, aşağıda yazılı defterler tutulur.
a)İşletme hesabı esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:
1-Karar Defteri: Yönetim Kurulu kararları tarih ve numara sırasıyla bu deftere yazılır ve kararların altı toplantıya katılan üyelerce imzalanır.
2-Üye Kayıt Defteri: Derneğe üye olarak girenlerin kimlik bilgileri, derneğe giriş ve çıkış tarihleri bu deftere işlenir. Üyelerin ödedikleri giriş ve yıllık aidat miktarları bu deftere işlenebilir. Üye Kayıt Defteri elektronik ortamda tutulabilir.
3-Evrak Kayıt Defteri: Gelen ve giden basılı evraklar, tarih ve sıra numarası ile bu deftere kaydedilir. Gelen basılı evrakın asılları ve giden evrakların kopyaları dosyalanır. Elektronik posta yoluyla gelen veya giden evrakların çıktısı alınmak suretiyle saklanır.
4-İşletme Hesabı Defteri: Dernek adına alınan gelirler ve yapılan giderler açık ve düzenli olarak bu deftere işlenir.
b)Bilanço esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:
1-(a) bendinin 1, 2 ve 3 üncü alt bentlerinde kayıtlı defterler bilanço esasında defter tutulması durumunda da aynı esaslarla tutulur.
2-Yevmiye Defteri ve Büyük Defter: Bu defterlerin tutulma usulü ile kayıt şekli Vergi Usul Kanunu ile bu Kanununun Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye istinaden yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğleri esaslarına göre yapılır.
Yukarıda sayılan defterlerden yevmiye defteri, büyük defter ve tutulması durumunda envanter defteri Dernekler Yönetmenliği hükümlerine aykırı olmamak şartı ile elektronik ortamda tutulmalarına ilişkin Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Ticaret Bakanlığınca çıkarılan tebliğlerde belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde, diğer defterler ise Bakanlıkça oluşturulan veya izin verilen yazılımlar kullanılarak elektronik ortamda da tutulabilir.
Derneğin Gelir ve Gider İşlemleri
Madde 25: Gelir ve Gider Belgeleri
Demek gelirleri alındı belgesi ile tahsil edilir. Demek gelirlerinin bankalar aracı ile tahsili halinde banka tarafından düzenlenen dekont veya hesap özeti gibi belgeler alındı belgesi yerine geçer.
Demek liderleri ise, fatura, prekande satış fişi, serbest meslek makbuzu gibi harcama belgeleri ile yapılır. Ancak, Gelir Vergisi Kanunu 94. Maddesi kapsamında bulunan ödemeler için Vergi Usül Kanunu hükümlerine göre gider pusulası düzenlenir. Bu kapsamda da bulunmayan ödemeler için gider makbuzu veya banka dekontu gibi belgeler harcama belgesi olarak kullanılır.
Madde 26 : Gelir Tablosu ve Bilanço Düzenlenmesi
İşletme hesabı esasına göre kayıt tutulması durumunda yıl sonlarında (31 Aralık) “İşletme Hesabı Tablosu” düzenlenir. Bilanço esasına göre defter tutulması durumunda ise, yılsonlarında (31 Aralık), Maliye Bakanlığınca yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğlerini esas alarak bilanço ve gelir tablosu düzenlenir.
Gelir ve Gider Belgelerinin Saklama Süresi
Madde 27- Defterler hariç olmak üzere, Dernek tarafından kullanılan alındı belgeleri, harcama belgeleri ve diğer belgeler özel kanunlarda belirtilen süreler saklı kalmak üzere, kaydedildikleri defterlerdeki sayı ve tarih düzenine uygun olarak 5 yıl süreyle saklanır.
Beyanname Verilmesi
Madde 28- Derneğin, bir önceki yıla ait faaliyetleri ile gelir ve gider işlemlerinin yıl sonu itibarıyla sonuçlarına ilişkin (Dernekler Yönetmeliği EK-21’de sunulan) “Dernek Beyannamesi” dernek Yönetim Kurulu tarafından doldurarak, her takvim yılının ilk dört ayı içinde Dernek başkanı tarafından mahallin mülki idare amirliğine verilir.
Bildirim Yükümlülüğü
Madde 29- Mülki amirliğe yapılacak bildirimler;
Genel Kurul Sonuç Bildirimi
Olağan veya Olağanüstü Genel Kurul toplantılarını izleyen otuz gün içinde, Yönetim ve Denetim Kurulları ile diğer organlara seçilen Asıl ve yedek üyeleri içeren ve Dernekler Yönetmeliği EK-3’ te yer alan Genel Kurul Sonuç Bildirimi ve ekleri mülki irade amirliğine verilir. Genel kurul sonuç bildirimine, Divan başkanı, başkan yardımcıları ve yazman tarafından imzalanmış Genel Kurul toplantı tutanağı örneği eklenir.
Genel kurul toplantısında tüzük değişikliği yapılması halinde; genel kurul toplantı tutanağı, tüzüğün değişen maddelerinin eski ve yeni şekli, her sayfası yönetim kurulu üyelerinin salt çoğunluğunca imzalanmış Dernek tüzüğünün son şekli, bu fıkrada belirtilen süre içinde mülki idare amirliğine verilir. Genel kurul sonuç bildirimleri, dernek yönetim kurulu tarafından yetki verilen bir yönetim kurulu üyes, tarafından da yapılabilir. Bildirimin yapılmamasından yönetim kurulu başkanı sorumludur.
Sandığı bulunması halinde Dernek, sandıklarına ait Genel Kurul sonuç bildirimini bu maddede belirtilen usulde mülki idare amirliğine bildirilir.
Taşınmazların Bildirilmesi
Derneğin edindiği taşınmazlar tapuya tescilinden itibaren otuz gün içinde (Dernekler Yönetmeliği Ek-26’te belirtilen) “Taşınmaz Mal Bildirimi”ni doldurmak suretiyle mülki idare amirliğine bildirilir.
Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi
Yurtdışından yardım alacak olan (Dernekler Yönetmeliği Ek-4’te belirtilen) Yurtdışından Yardım Alma Bildirimini doldurup mülki idare amirliğine bildirimde bulunurlar.
Kamu Kurum ve Kuruluşları İle Birlikte Yürütülen Ortak Projelerle ilgili Bildirim
Derneğin görev alanına ilişkin konularda kamu kurum ve kuruluşları ile yürüttüğü ortak projelerle ilgili olarak yapılan protokol ve projenin örneği (Dernekler Yönetmeliği EK- 23’de gösterilen) “Proje Bildirimi”ne eklenerek, protokol tarihini izleyen bir ay içinde dernek merkezinin bulunduğu yerin valiliğine verilir.
Değişikliklerin Bildirilmesi
Derneğin yerleşim yerinde meydana gelen değişiklik (Dernekler Yönetmeliği EK-24’te belirtilen) “Yerleşim Yeri Değişiklik Bildirimi”; Genel Kurul toplantısı dışında Dernek organlarında meydana gelen değişiklikler (Dernekler Yönetmeliği EK-25’te belirtilen) “Dernek Organlarındaki Değişiklik Bildirimi” doldurulmak suretiyle, değişikliği izleyen otuz gün içinde mülki idare amirliğine bildirilir.
Dernek Tüzüğünde yapılan değişiklikler de Tüzük değişikliğinin yapıldığı Genel Kurul toplantısını izleyen otuz gün içinde, Genel Kurul sonuç bildirimi ekinde mülki idare amirliğine bildirilir.
Derneğin İç Denetimi
Madde 30- Dernekte Genel Kurul, Yönetim Kurulu veya Denetim Kurulu tarafından iç denetim yapılabileceği gibi, bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim yaptırılabilir. Genel Kurul, Yönetim Kurulu veya bağımsız denetim kuruluşlarınca denetim yapılmış olması, Denetim Kurulunun yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz.
Denetim Kurulu tarafından en geç yılda bir defa Derneğin denetimi gerçekleştirilir. Genel Kurul veya Yönetim Kurulu, gerek görülen hallerde denetim yapabilir veya bağımsız denetim kuruluşlarına denetim yaptırabilir.
Derneğin Borçlanma Usulleri
Madde 31- Dernek amacını gerçekleştirmek ve faaliyetlerini yürütebilmek için ihtiyaç duyulması halinde Yönetim Kurulu kararı ile borçlanma yapabilir. Bu borçlanma kredili mal ve hizmet alımı konularında olabileceği gibi nakit olarak da yapılabilir. Ancak bu borçlanma, Derneğin gelir kaynakları ile karşılanamayacak miktarlarda ve Derneği ödeme güçlüğüne düşürecek nitelikte yapılamaz.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Şube ve Temsilciliklerin Kuruluşu
Derneğin Şubelerinin Kuruluşu
Madde 32- Dernek, gerekli görülen yerlerde Genel Kurul kararıyla Şube açabilir. Bu amaçla Dernek Yönetim Kurulunca yetki verilen en az üç kişilik Kurucular Kurulu, Dernekler Yönetmeliği’nde belirtilen Şube kuruluş bildirimini ve gerekli belgeleri, Şube açılacak yerin en büyük mülki amirliğine verir.
Şubelerin Görev ve Yetkileri
Madde 33– Şubeler, tüzel kişiliği olamayan, dernek amaç ve hizmet konuları doğrultusunda özerk faaliyetlerde bulunmakla görev ve yetkili, tüm işlemlerinden doğan alacak ve borçlarından ötürü kendisinin sorumlu olduğu Dernek iç örgütüdür.
Şubelerin Organları ve Şubelere Uygulanacak Hükümler
Madde 34- Şubenin organları, Genel Kurul, Yönetim Kurulu ve Denetim Kurulu’dur.
Genel kurul, Şubenin kayıtlı üyelerinden oluşur. Yönetim kurulu, beş asıl ve beş yedek, denetim kurulu ise üç asıl ve üç yedek üye olarak Şube genel kurulunca seçilir.
Bu organların görev ve yetkileri ile bu tüzükte yer alan dernekle ilgili diğer hükümler, mevzuatın öngördüğü çerçevede Şube’de de uygulanır.
Şubelerin Genel Kurullarının Toplanma Zamanı ve Genel Merkez Genel Kurulunda Nasıl Temsil Edileceği
Madde 35- Şubeler, genel kurul olağan toplantılarını genel merkez Genel Kurulu toplantısından en az iki ay önce bitirmek zorundadırlar.
Şubelerin olağan genel kurulu, 3 yılda bir, Eylül ayı içerisinde, Şube yönetim kurulunca belirlenecek gün yer ve saatte toplanır.
Şubeler, genel kurul sonuç bildiriminin bir örneğini toplantının yapıldığı tarihi izleyen otuz gün içinde mülki idare amirliğine ve dernek genel merkezine bildirmek zorundadırlar.
Şubeler, Şube sayısı üçe kadar genel merkez genel kurulunda tüm üyelerin doğrudan katılımı ile; Şube sayısı üçten fazla olması durumunda ise, şubede kayıtlı her yirmi (20) üye için bir (1), arta kalan üye sayısı 10‘dan fazla ise bu üyeler içinde bir olmak üzere Şube genel kurulunda seçilecek delegeler aracılığı ile genel merkez genel kuruluna katılma hakkına sahiptir.
Genel merkez Genel Kurulu’na en son Şube genel kurulunda seçilen delegeler katılır. Genel merkez Yönetim ve Denetim Kurulu üyeleri genel merkez Genel Kuruluna katılabilir, ancak Şube adına delege seçilmedikleri sürece oy kullanamazlar.
Şubelerin yönetim veya denetim kurulunda görevli olanlar genel merkez Yönetim veya Denetim kuruluna seçildiklerinde, Şubedeki görevinden ayrılırlar.
Temsilcilik Açma
Madde 36- Dernek, gerekli gördüğü yerlerde Dernek faaliyetlerini yürütmek amacıyla Yönetim Kurulu kararıyla Temsilcilik açabilir. Temsilciliğin adresi, Yönetim Kurulu kararıyla Temsilci olarak görevlendirilen kişi veya kişiler tarafından o yerin mülkî idare amirliğine yazılı olarak bildirilir. Temsilcilik, Dernek Genel Kurulunda temsil edilmez. Şubeler Temsilcilik açamazlar.
ALTINCI BÖLÜM
Tüzük Değişikliği, Derneğin feshi, Tasfiye İşlemleri:
Tüzüğün Ne Şekilde Değiştirileceği
Madde 37- Tüzük değişikliği Genel Kurul kararı ile yapılabilir.
Genel Kurulda Tüzük değişikliği yapılabilmesi için Genel Kurula katılma ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları Asıl üye tam sayısının iki katından az olamaz.
Tüzük değişikliği için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin oylarının 2/3’ü’dür. Genel Kurulda Tüzük değişikliği oylaması açık olarak yapılır.
Derneğin Feshi ve Mal Varlığının Tasfiye Şekli
Madde 38-Genel Kurul, her zaman Derneğin feshine karar verebilir.
Genel Kurulda fesih konusunun görüşülebilmesi için Genel Kurula katılma ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, Yönetim ve Denetim Kurulları Asıl üye tam sayısının iki katından az olamaz.
Fesih kararının alınabilmesi için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin oylarının 2/3’ü’dür. Genel Kurulda fesih kararı oylaması açık olarak yapılır.
Tasfiye İşlemleri
Genel Kurulca fesih kararı verildiğinde, Derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi son Yönetim Kurulu üyelerinden oluşan Tasfiye Kurulunca yapılır. Bu işlemlere, feshe ilişkin Genel Kurul kararının alındığı veya kendiliğinden sona erme halinin kesinleştiği tarihten itibaren başlanır. Tasfiye süresi içinde bütün işlemlerde Dernek adında “Tasfiye Halinde İKASİ Derneği” ibaresi kullanılır.
Derneğin tasfiye işlemlerinde Dernekler Kanunu, Türk Medeni Kanunu ve bu kanunlara atfen çıkartılmış olan Dernekler Yönetmeliği ve ilgili diğer mevzuatın hükümleri uygulanır.
Hüküm Eksikliği
Madde 39– Bu Tüzükte belirtilmemiş hususlarda Dernekler Kanunu, Türk Medeni Kanunu ve bu kanunlara atfen çıkartılmış olan Dernekler Yönetmeliği ve ilgili diğer mevzuatın dernekler hakkındaki hükümleri uygulanır.
Geçici Madde 1- İlk Genel Kurulda Dernek organları oluşturulana kadar, Derneği temsil edecek ve Dernekle ilgili iş ve işlemleri yürütecek olan geçici Yönetim Kurulu üyeleri aşağıda belirtilmiştir.
Bu tüzük 35 (Otuzbeş) madde ve 1(Bir) geçici maddeden ibarettir.